Filtr cząstek stałych, czyli tak zwany DPF, do niedawna znany był głównie z silników Diesla. Od niedawna filtry tego typu montowane są także w silnikach benzynowych, a wszystko po to, aby spełnić wyśrubowane normy emisji spalin. Jak zdiagnozować jego zapchanie? Jakie są tego przyczyny?
Głównym zadaniem filtra cząstek stałych jest zatrzymywanie zanieczyszczeń powstałych podczas spalania paliwa. Ze względu na ograniczoną pojemność, gdy w filtrze zgromadzi się już trochę sadzy, musi ona zostać wypalona. Aby wypalanie było skuteczne, filtr musi zostać podgrzany do temperatury około 600 stopni Celsjusza, a to wymaga nieco większej dawki paliwa, stałej jazdy z wyższą prędkością obrotową np. w trasie itp.
Zapchany filtr DPF sprawia, że komputer auta wywołuje tryb wypalania. Niestety bardzo często dzieje się to w mieście, a więc w warunkach, w których spełnienie wszystkich zalecanych zasad jest praktycznie niemożliwe tj. jazda ze stałą prędkością i z wyższą wartością obrotową silnika. Takie wymagania można spełnić w trasie. Objawem zapchanego filtra cząstek stałych oraz przejścia w tryb wypalania jest opóźniona reakcja na pedał gazu, znacznie wyższe spalanie, ospałość silnika oraz sporo dymu wydobywającego się z rury wydechowej.
Jeśli auto z filtrem DPF użytkowane jest głównie w trasie, gdzie warunki do jego wypalania są idealne, efekt zapchania praktycznie nie występuje. Jeśli jednak auto użytkowane jest tylko w mieście, na krótkich dystansach, gdy silnik jest ciągle niedogrzany i spala więcej paliwa, filtr może się zapchać już po kilkuset kilometrach.
Kiedyś jedyną rozrywką w aucie było proste radio, choć to i tak było wyposażenie opcjonalne i pojawiające się głównie w autach klasy wyższej. Dziś mamy dostęp do internetu i niezliczoną ilość funkcji. Jedną z prostszych...
Wielu kierowców bagatelizuje konieczność umieszczenia na szybie specjalnej nalepki kontrolnej z numerem rejestracyjnym pojazdu. To spory błąd, gdyż brak takiego oznaczenia to gwarantowany mandat. A to dopiero początek problemó...
Zapchany filtr paliwa to częsty skutek tankowania złej jakości paliwa, jak również zwykła niedbałość właściciela, który nie stosuje regularnych przeglądów. Jakie jeszcze mogą być przyczyny zapchanego filtra...
Kiedyś jedyną rozrywką w aucie było proste radio, choć to i tak było wyposażenie opcjonalne i pojawiające się głównie w autach klasy wyższej. Dziś mamy dostęp do internetu i niezliczoną ilość funkcji. Jedną z prostszych...
Wielu kierowców bagatelizuje konieczność umieszczenia na szybie specjalnej nalepki kontrolnej z numerem rejestracyjnym pojazdu. To spory błąd, gdyż brak takiego oznaczenia to gwarantowany mandat. A to dopiero początek problemó...
Zapchany filtr paliwa to częsty skutek tankowania złej jakości paliwa, jak również zwykła niedbałość właściciela, który nie stosuje regularnych przeglądów. Jakie jeszcze mogą być przyczyny zapchanego filtra...