Opony to niezwykle ważny element pojazdu, który jako jedyny ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią i bezpośrednio odpowiada za przyczepność, trakcję, drogę hamowania itp. Regularna kontrola i wymiana to podstawa sprawnego auta. Jak często należy wymieniać opony i ile to kosztuje?
Eksploatacja opon nie wymaga zbyt wielkiej wiedzy, ale warto znać kilka zasad, aby okres ten wydłużyć i usprawnić. Przede wszystkim należy dbać o odpowiednie ciśnienie w oponach, zalecane przez producenta danego auta. Poza tym każda opona ma dopuszczalny okres eksploatacji, podczas którego zachowuje pełnię swoich możliwości. Nawet, jeśli bieżnik na oponie wydaje się bardzo dobry i wysoki, wieloletnia opona nie nadaje się do użytku, bowiem guma z biegiem czasu traci swoje właściwości.
Średnio opony należy wymieniać co około 50-60 tysięcy kilometrów (niektóre opony o sportowej charakterystyce nawet co 20-25 tysięcy kilometrów) lub maksymalnie co 7-8 lat. Nawet, jeśli przez ten czas opony przeleżały w garażu, prawdopodobnie nie nadają się do bezpiecznej eksploatacji. Opony należy wymienić, jeśli zauważymy degradację gumy tj. pęknięcia, przebarwienia, widoczne ubytki oraz w momencie, gdy bieżnik ma mniej niż 3 mm głębokości.
Co prawda w polskim prawie drogowym jest zapis, że opona nadaje się do wymiany, gdy bieżnik ma głębokość 1,6 mm, ale taka opona nie zachowuje nawet podstawowych cech przyczepności na suchej, a tym bardziej na mokrej nawierzchni.
Koszt wymiany opon uzależniony jest przede wszystkim od firmy, modelu oraz rozmiaru i może wahać się w przedziale od 400-500 złotych do nawet kilku tysięcy za komplet.
Kiedyś jedyną rozrywką w aucie było proste radio, choć to i tak było wyposażenie opcjonalne i pojawiające się głównie w autach klasy wyższej. Dziś mamy dostęp do internetu i niezliczoną ilość funkcji. Jedną z prostszych...
Wielu kierowców bagatelizuje konieczność umieszczenia na szybie specjalnej nalepki kontrolnej z numerem rejestracyjnym pojazdu. To spory błąd, gdyż brak takiego oznaczenia to gwarantowany mandat. A to dopiero początek problemó...
Zapchany filtr paliwa to częsty skutek tankowania złej jakości paliwa, jak również zwykła niedbałość właściciela, który nie stosuje regularnych przeglądów. Jakie jeszcze mogą być przyczyny zapchanego filtra...
Kiedyś jedyną rozrywką w aucie było proste radio, choć to i tak było wyposażenie opcjonalne i pojawiające się głównie w autach klasy wyższej. Dziś mamy dostęp do internetu i niezliczoną ilość funkcji. Jedną z prostszych...
Wielu kierowców bagatelizuje konieczność umieszczenia na szybie specjalnej nalepki kontrolnej z numerem rejestracyjnym pojazdu. To spory błąd, gdyż brak takiego oznaczenia to gwarantowany mandat. A to dopiero początek problemó...
Zapchany filtr paliwa to częsty skutek tankowania złej jakości paliwa, jak również zwykła niedbałość właściciela, który nie stosuje regularnych przeglądów. Jakie jeszcze mogą być przyczyny zapchanego filtra...