Uszkodzona uszczelka pod głowicą – objawy. Czy można jeździć?

3097 Udostępnij znajomym Kategoria: informacje

Jednostka napędowa, szczególnie w nowoczesnym aucie, ma niezwykle skomplikowaną konstrukcję i zazwyczaj awaria jednego elementu wpływa negatywnie na jej pracę. Niekiedy jest to nierówna praca, zwiększenie spalania, spadek mocy, innym razem awaria prostego elementu może doprowadzić do poważnego uszkodzenia silnika. Przykład? Uszczelka pod głowicą.

 

Uszczelka pod głowicą to bardzo niepozorny element, który jest narażony na bardzo ciężkie warunki pracy. To element, który uszczelnia połączenie pomiędzy blokiem silnika a głowicą. Muszą wytrzymać ogromne ciśnienie i zakres temperatur od minusowych (np. zimą podczas postoju) po kilkaset stopni (podczas jazdy sportowej). Niestety objawy uszkodzonego elementu nie zawsze są jednoznaczne i mogą wskazywać na inny problem, ale mimo wszystko warto mieć się na uwadze.

 

Jednym z objawów może być biały dym wydobywający się z rury wydechowej. Wywołuje go spalanie chłodziwa w jednostce napędowej, które dostaje się do komór spalanie przez nieszczelne połączenie. Z drugiej strony biały dym może sygnalizować wypalanie się filtra DPF w silniku Diesla lub zwykły efekt wywołany niską temperaturą.

 

Kolejnym objawem może być podniesiona temperatura jednostki napędowej. Należy wtedy jak najszybciej zjechać w bezpieczne miejsce i wyłączyć silnik. Należy również przeprowadzić natychmiastową kontrolę układu chłodzenia i jeśli ubyło płynu chłodzącego, a nigdzie nie widać wycieku, winowajcą może być uszkodzona uszczelka pod głowicą.

 

Jeśli pod korkiem zbiorniczka wyrównawczego zebrał się nalot przypominający majonez, zazwyczaj świadczy to o usterce uszczelki pod głowicą. W takiej sytuacji olej silnikowy przedostaje się do chłodziwa. Może być również odwrotnie i to płyn chłodniczy może przedostawać się do oleju, wtedy pod korkiem wlewu oleju pojawi się podobna maź.

 

Jeśli kilka powyższych objawów pojawia się jednocześnie, należy jak najszybciej zakończyć podróż i ustawić auto w bezpiecznym miejscu. Dalsza jazda może doprowadzić do zniszczenia jednostki napędowej z pęknięciem bloku włącznie, a wtedy naprawa może być niemożliwa i konieczna będzie wymiana silnika.

3097 Udostępnij znajomym
Komentuj na faceboku

Polecamy

Zapchany filtr paliwa - objawy, przyczyny

Zapchany filtr paliwa to częsty skutek tankowania złej jakości paliwa, jak również zwykła niedbałość właściciela, który nie stosuje regularnych przeglądów. Jakie jeszcze mogą być przyczyny zapchanego filtra...

Co grozi za brak nalepki rejestracyjnej na przedniej szybie?

Wielu kierowców bagatelizuje konieczność umieszczenia na szybie specjalnej nalepki kontrolnej z numerem rejestracyjnym pojazdu. To spory błąd, gdyż brak takiego oznaczenia to gwarantowany mandat. A to dopiero początek problemó...

Dlaczego samochód gaśnie podczas jazdy?

Gdy podczas jazdy silnik przestaje pracować i gaśnie, jest to bardzo niebezpieczna sytuacja. Wraz z silnikiem wyłączają się bowiem wszystkie odpowiedzialne za bezpieczeństwo systemy takie jak ABS, kontrola trakcji, a nawet wspomaganie...

Wniosek o badanie techniczne pojazdu zabytkowego

Zapchany filtr paliwa to częsty skutek tankowania złej jakości paliwa, jak również zwykła niedbałość właściciela, który nie stosuje regularnych przeglądów. Jakie jeszcze mogą być przyczyny zapchanego filtra...

Wniosek do konserwatora zabytków

Wielu kierowców bagatelizuje konieczność umieszczenia na szybie specjalnej nalepki kontrolnej z numerem rejestracyjnym pojazdu. To spory błąd, gdyż brak takiego oznaczenia to gwarantowany mandat. A to dopiero początek problemó...

Wniosek o wtórnik tablic rejestracyjnych

Gdy podczas jazdy silnik przestaje pracować i gaśnie, jest to bardzo niebezpieczna sytuacja. Wraz z silnikiem wyłączają się bowiem wszystkie odpowiedzialne za bezpieczeństwo systemy takie jak ABS, kontrola trakcji, a nawet wspomaganie...