Wiele silników zarówno benzynowych, jak również wysokoprężnych, wyposażonych jest w turbosprężarki. Generują one dodatkową moc, poprawiają dynamikę i w teorii obniżają spalanie. Niestety nie są wieczne i czasami ulegają awarii. Jakie są objawy uszkodzenia turbiny?
Uszkodzona turbina to zawsze mnóstwo problemów, przede wszystkim finansowych. Regeneracja turbosprężarki kosztuje kilkaset złotych, nowa sprężarka nawet kilka tysięcy. W skrajnych przypadkach, gdy dojdzie do całkowitego uszkodzenia turbiny i jej elementy przedostaną się np. do jednostki napędowej, mogą narobić mnóstwo szkód z kompletnym uszkodzeniem silnika włącznie. Dlatego dobrze jest znać objawy, które mogą zwiastować uszkodzenie turbiny.
Przede wszystkim należy wsłuchać się w pracę jednostki napędowej. Jeśli podczas przyspieszania słychać głośne gwizdanie lub inny dźwięk, którego nie było wcześniej, warto skonsultować to z mechanikiem. Szczególnie niepokojące powinny być dźwięki metaliczne, przypominające odgłosy trących o siebie elementów metalowych.
Równie niepokojący powinien być ubytek oleju w jednostce napędowej. Oczywiście, gdy stwierdzimy ubytki oleju, nie musi to świadczyć o uszkodzeniu turbiny (choć to niepokojący objaw, który należy skonsultować z mechanikiem), ale jeśli zauważymy wyciek lub nadmiar oleju w układzie ssącym lub wydechowym, może to być powód do obaw i wizyty u mechanika.
Bardzo powszechnym objawem uszkodzenia turbosprężarki jest zapach spalonego oleju oraz biały dym wydobywający się z rury wydechowej. To objaw, którego nie można bagatelizować a już na pewno, nie należy dłużej jeździć autem z takim problemem. Warto jak najszybciej udać się do mechanika, a jeśli jesteśmy w trasie, lepiej wezwać lawetę i zawieźć samochód do najbliższego warsztatu.
Kiedyś jedyną rozrywką w aucie było proste radio, choć to i tak było wyposażenie opcjonalne i pojawiające się głównie w autach klasy wyższej. Dziś mamy dostęp do internetu i niezliczoną ilość funkcji. Jedną z prostszych...
Wielu kierowców bagatelizuje konieczność umieszczenia na szybie specjalnej nalepki kontrolnej z numerem rejestracyjnym pojazdu. To spory błąd, gdyż brak takiego oznaczenia to gwarantowany mandat. A to dopiero początek problemó...
Zapchany filtr paliwa to częsty skutek tankowania złej jakości paliwa, jak również zwykła niedbałość właściciela, który nie stosuje regularnych przeglądów. Jakie jeszcze mogą być przyczyny zapchanego filtra...
Kiedyś jedyną rozrywką w aucie było proste radio, choć to i tak było wyposażenie opcjonalne i pojawiające się głównie w autach klasy wyższej. Dziś mamy dostęp do internetu i niezliczoną ilość funkcji. Jedną z prostszych...
Wielu kierowców bagatelizuje konieczność umieszczenia na szybie specjalnej nalepki kontrolnej z numerem rejestracyjnym pojazdu. To spory błąd, gdyż brak takiego oznaczenia to gwarantowany mandat. A to dopiero początek problemó...
Zapchany filtr paliwa to częsty skutek tankowania złej jakości paliwa, jak również zwykła niedbałość właściciela, który nie stosuje regularnych przeglądów. Jakie jeszcze mogą być przyczyny zapchanego filtra...