Wielu kierowców niepoprawnie odczytuje rozmiar opony, co może prowadzić do nieprawidłowego doboru ogumienia do auta. Jak poprawnie odczytywać symbole i liczby umieszczone na oponie i co one oznaczają?
Podstawowym parametrem opisującym wymiary opony jest oczywiście jej średnica w calach – to najważniejszy parametr od którego powinniśmy rozpocząć poszukiwania. Pamiętajmy jednak, że o ile rozmiar felg podawany jest w calach, tak np. szerokość opony mierzona jest w milimetrach. Co więcej, wielu kierowców uważa, że wysokość opony również mierzona jest w milimetrach i w przypadku opony w rozmiarze 195/65, druga wartość to wysokość opony na poziomie 65 milimetrów. To błąd!
Wartość podana na oponie, występująca po oznaczeniu szerokości, to wartość procentowa, wyrażająca wysokość boku opony w stosunku do jej szerokości. Przykładowo, opona o oznaczeniu 195/65 ma wysokość profilu 65% szerokości, czyli około 126,75 mm. To podstawowe oznaczenia, ale należy również zwracać uwagę na inne parametry, również bardzo ważne ze względu na eksploatację oraz dopasowanie do auta.
Przykładowo literka R pojawiająca się przy oznaczeniu średnicy oznacza oponę radialną. Po wymiarach pojawia się również liczba określająca indeks nośności, który jest związany z konkretnym rozmiarem opony. Bywają modele o zwiększonej nośności z oznaczeniem XL, przeznaczone np. do samochodów z silnikami Diesla, dużymi jednostkami benzynowymi, aut z nadwoziem kombi etc. Przy wyborze warto trzymać się wytycznych producenta i nie schodzić poniżej zalecanej wartości.
Na samym końcu znajduje się indeks prędkości. Przykładowo indeks „H” dopuszcza poruszanie się z prędkością do 210 km/h, natomiast „Y” z prędkością do 300 km/h.
Kiedyś jedyną rozrywką w aucie było proste radio, choć to i tak było wyposażenie opcjonalne i pojawiające się głównie w autach klasy wyższej. Dziś mamy dostęp do internetu i niezliczoną ilość funkcji. Jedną z prostszych...
Wielu kierowców bagatelizuje konieczność umieszczenia na szybie specjalnej nalepki kontrolnej z numerem rejestracyjnym pojazdu. To spory błąd, gdyż brak takiego oznaczenia to gwarantowany mandat. A to dopiero początek problemó...
Zapchany filtr paliwa to częsty skutek tankowania złej jakości paliwa, jak również zwykła niedbałość właściciela, który nie stosuje regularnych przeglądów. Jakie jeszcze mogą być przyczyny zapchanego filtra...
Kiedyś jedyną rozrywką w aucie było proste radio, choć to i tak było wyposażenie opcjonalne i pojawiające się głównie w autach klasy wyższej. Dziś mamy dostęp do internetu i niezliczoną ilość funkcji. Jedną z prostszych...
Wielu kierowców bagatelizuje konieczność umieszczenia na szybie specjalnej nalepki kontrolnej z numerem rejestracyjnym pojazdu. To spory błąd, gdyż brak takiego oznaczenia to gwarantowany mandat. A to dopiero początek problemó...
Zapchany filtr paliwa to częsty skutek tankowania złej jakości paliwa, jak również zwykła niedbałość właściciela, który nie stosuje regularnych przeglądów. Jakie jeszcze mogą być przyczyny zapchanego filtra...