Niewiele osób wie, że do jazdy motocyklem nie jest konieczna tylko i wyłącznie dedykowana kategoria. Kilka innych uprawnia do poruszania się konkretnymi modelami. Jak to wygląda w praktyce? Jakie kategorie uprawniają do jazdy jednośladem?
AM – to prawo jazdy uprawnia do poruszania się motorowerem z silnikiem spalinowym o pojemności 50 cm3 lub elektrycznym o mocy maks 4 kW (5,4 KM) o maksymalnej prędkości 45 km/h lub czterokołowcem lekkim (masa do 350 kg i prędkość do 45 km/h). Warunkiem jest ukończenie 14 lat.
A1 – ta kategoria uprawnia do jazdy motocyklem z silnikiem o pojemności 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW (15 KM) i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg, czterokołowcem lekkim (masa do 350 kg) oraz motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW (20 KM). Warunkiem jest ukończenie 16 lat.
A2 – to prawo jazdy pozwala na jazdę motocyklem o mocy nieprzekraczającej 35 kW (47,5 KM) i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg (nie może on powstać w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe o mocy przekraczającej dwukrotność mocy tego motocykla), czterokołowcem lekkim (masa do 350 kg) oraz motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW (20 KM). Warunek – ukończenie 18 lat.
A – ta kategoria uprawnia do poruszania się po drogach motocyklem (lub motocyklem trójkołowym) z silnikiem o dowolnej mocy i pojemności oraz czterokołowcem lekkim (masa maks. 350 kg). Warunkiem jest ukończenie 24 lat lub 20 lat pod warunkiem, że kierowca posiada kategorię A2 od 2 lat lub 18 lat dla funkcjonariuszy służb np. policji.
B – po 3 latach od daty wydania dokumentu posiadacz tej kategorii może poruszać się motocyklem z silnikiem o pojemności 125 cm3 , mocy nieprzekraczającej 11 kW (15 kM) i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg, motocyklem trójkołowym z homologacją L5e oraz pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM.
Kiedyś jedyną rozrywką w aucie było proste radio, choć to i tak było wyposażenie opcjonalne i pojawiające się głównie w autach klasy wyższej. Dziś mamy dostęp do internetu i niezliczoną ilość funkcji. Jedną z prostszych...
Wielu kierowców bagatelizuje konieczność umieszczenia na szybie specjalnej nalepki kontrolnej z numerem rejestracyjnym pojazdu. To spory błąd, gdyż brak takiego oznaczenia to gwarantowany mandat. A to dopiero początek problemó...
Zapchany filtr paliwa to częsty skutek tankowania złej jakości paliwa, jak również zwykła niedbałość właściciela, który nie stosuje regularnych przeglądów. Jakie jeszcze mogą być przyczyny zapchanego filtra...
Kiedyś jedyną rozrywką w aucie było proste radio, choć to i tak było wyposażenie opcjonalne i pojawiające się głównie w autach klasy wyższej. Dziś mamy dostęp do internetu i niezliczoną ilość funkcji. Jedną z prostszych...
Wielu kierowców bagatelizuje konieczność umieszczenia na szybie specjalnej nalepki kontrolnej z numerem rejestracyjnym pojazdu. To spory błąd, gdyż brak takiego oznaczenia to gwarantowany mandat. A to dopiero początek problemó...
Zapchany filtr paliwa to częsty skutek tankowania złej jakości paliwa, jak również zwykła niedbałość właściciela, który nie stosuje regularnych przeglądów. Jakie jeszcze mogą być przyczyny zapchanego filtra...