Niektórzy uważają, że najważniejszym płynem w samochodzie jest paliwo. Owszem, jego brak sprawi, że auto nie pojedzie, ale o ile rozwiązaniem będzie tylko tankowanie, tak brak innych płynów w samochodzie może mieć dużo poważniejsze konsekwencje. Jakie są płyny w samochodzie?
Jednym z najważniejszych płynów w samochodzie jest olej silnikowy, który odpowiada za smarowanie i chłodzenie podstawowych elementów silnika. Olej silnikowy, wbrew zaleceniom producenta, należy wymieniać wraz z filtrem oleju co rok lub po pokonaniu 10 tysięcy kilometrów. Nie powinniśmy przekraczać przebiegu 20 tysięcy kilometrów bez wymiany oleju, a jeśli rocznie pokonujemy niewielkie dystanse, mimo to należy wymienić olej na nowy.
Przy okazji warto wspomnieć o oleju w skrzyni biegów. Zdaniem wielu „specjalistów”, nie należy go wymieniać, ale fachowcy zalecają, aby zainteresować się wymianą co 50-60 tysięcy kilometrów bez znaczenia, czy jest to skrzynia manualna, czy też automatyczna.
Kolejnym niezwykle ważnym płynem jest płyn hamulcowy, który odpowiada za prawidłowe działanie układu hamulcowego w aucie. Nieodpowiednio dobrany, stary lub wyciekający płyn może sprawić, że hamulce przestaną działać. Nietrudno sobie wyobrazić, do czego może doprowadzić taka awaria. Dlatego też warto wymieniać go co dwa lata i kontrolować jego stan.
Płyn chłodniczy odpowiada za odpowiednie chłodzenie jednostki napędowej. Należy sprawdzać jego stan i wymieniać co kilka lat, jeśli zauważymy wzrost temperatury pracy silnika. Oprócz właściwości chłodzących silnika, smaruje on elementy układu chłodniczego - pompę wody i w niektórych autach dodatkowe pompy wspomagające przepływ płynu.
Płyn wspomagania układu kierowniczego z kolei odpowiada za prawidłowe działanie wspomagania kierownicy. W zasadzie jest to olej o specyficznych właściwościach - nie pieni się, odporny jest na działanie wysokich temperatur, ma dobre właściwości smarne. Nie ma wymogu wymiany płynu, należy jednak regularnie sprawdzać jego stan.
Płyn do spryskiwaczy to z pozoru najmniej istotny płyn w aucie, jego brak nie uszkodzi silnika, ale pośrednio wpływa na bezpieczeństwo jazdy, gdyż mocno utrudnia czyszczenie zabrudzonej szyby. Warto kontrolować jego stan i regularnie dolewać.
Kiedyś jedyną rozrywką w aucie było proste radio, choć to i tak było wyposażenie opcjonalne i pojawiające się głównie w autach klasy wyższej. Dziś mamy dostęp do internetu i niezliczoną ilość funkcji. Jedną z prostszych...
Wielu kierowców bagatelizuje konieczność umieszczenia na szybie specjalnej nalepki kontrolnej z numerem rejestracyjnym pojazdu. To spory błąd, gdyż brak takiego oznaczenia to gwarantowany mandat. A to dopiero początek problemó...
Zapchany filtr paliwa to częsty skutek tankowania złej jakości paliwa, jak również zwykła niedbałość właściciela, który nie stosuje regularnych przeglądów. Jakie jeszcze mogą być przyczyny zapchanego filtra...
Kiedyś jedyną rozrywką w aucie było proste radio, choć to i tak było wyposażenie opcjonalne i pojawiające się głównie w autach klasy wyższej. Dziś mamy dostęp do internetu i niezliczoną ilość funkcji. Jedną z prostszych...
Wielu kierowców bagatelizuje konieczność umieszczenia na szybie specjalnej nalepki kontrolnej z numerem rejestracyjnym pojazdu. To spory błąd, gdyż brak takiego oznaczenia to gwarantowany mandat. A to dopiero początek problemó...
Zapchany filtr paliwa to częsty skutek tankowania złej jakości paliwa, jak również zwykła niedbałość właściciela, który nie stosuje regularnych przeglądów. Jakie jeszcze mogą być przyczyny zapchanego filtra...