Wiele lat temu kierowcy nie musieli martwić się o opony. Kupując nowe auto z fabrycznym ogumieniem, wymieniali je dopiero wtedy, gdy bieżnik się starł lub opona uległa uszkodzeniu. Dziś jest już zupełnie inaczej, bowiem na rynku obecne są opony sezonowe. Czym charakteryzuje się opona zimowa?
Opona zimowa jest zupełnie inna od opony letniej. Różni się nie tylko konstrukcja oraz wzór bieżnika, ale również rodzaj mieszanki. Po pierwsze opony zimowe zawierają więcej krzemionki, dzięki czemu są bardziej elastyczne i nie twardnieją w niskich temperaturach, zachowując miękkość, co z kolei przekłada się na większą przyczepność i bezpieczeństwo.
Co prawda składu mieszanki nie poznamy gołym okiem, ale wystarczy rzut oka na wzór bieżnika, aby łatwo odróżnić oponę zimową od letniej. Projektując oponę zimową technolodzy muszą zmierzyć się z zupełnie innymi wymaganiami i właściwościami. Opona letnia ma bardziej „wygolony”, gładszy bieżnik. Brakuje w niej licznych nacięć, lamelek i rowków – wystarczą duże kanały do odprowadzania nadmiaru wody.
W oponie zimowej znajdziemy dużo bardziej agresywny bieżnik pełen nacięć, rowków, i lamelek, dzięki którym opona wgryza się w śnieg zwiększając tym samym przyczepność, która jest niezbędna podczas jazdy zimą. Ponadto opony zimowe posiadają dość szeroki kanał centralny, którym odprowadzane jest błoto pośniegowe i woda. Należy również pamiętać, że jazda na oponach zimowych latem nie jest zalecana ze względu na błyskawiczne zużycie – opona zimowa jest miękka i w wysokich temperaturach bieżnik będzie się bardzo szybko ścierał.
Kiedyś jedyną rozrywką w aucie było proste radio, choć to i tak było wyposażenie opcjonalne i pojawiające się głównie w autach klasy wyższej. Dziś mamy dostęp do internetu i niezliczoną ilość funkcji. Jedną z prostszych...
Wielu kierowców bagatelizuje konieczność umieszczenia na szybie specjalnej nalepki kontrolnej z numerem rejestracyjnym pojazdu. To spory błąd, gdyż brak takiego oznaczenia to gwarantowany mandat. A to dopiero początek problemó...
Zapchany filtr paliwa to częsty skutek tankowania złej jakości paliwa, jak również zwykła niedbałość właściciela, który nie stosuje regularnych przeglądów. Jakie jeszcze mogą być przyczyny zapchanego filtra...
Kiedyś jedyną rozrywką w aucie było proste radio, choć to i tak było wyposażenie opcjonalne i pojawiające się głównie w autach klasy wyższej. Dziś mamy dostęp do internetu i niezliczoną ilość funkcji. Jedną z prostszych...
Wielu kierowców bagatelizuje konieczność umieszczenia na szybie specjalnej nalepki kontrolnej z numerem rejestracyjnym pojazdu. To spory błąd, gdyż brak takiego oznaczenia to gwarantowany mandat. A to dopiero początek problemó...
Zapchany filtr paliwa to częsty skutek tankowania złej jakości paliwa, jak również zwykła niedbałość właściciela, który nie stosuje regularnych przeglądów. Jakie jeszcze mogą być przyczyny zapchanego filtra...