Opony letnie to najpopularniejsze ogumienie, z którego korzystają kierowcy w Polsce. Niestety nie jest to najlepszy trend, gdyż wielu kierowców korzysta z letnich opon również zimą, a przecież ich konstrukcja znacząco różni się od „zimowek”.
Zacznijmy od tego, czego nie widać gołym okiem – mieszanki gumy. W oponach letnich, w skład mieszanki wchodzi kauczuk oraz sadza, co przekłada się na większą sztywność oraz stabilność przy wysokich temperaturach. To zapewnia odpowiednią przyczepność oraz trzymanie się nawierzchni nawet w trudnych warunkach.
To, co widać już na pierwszy rzut oka, to bieżnik – bardziej płaski, posiadający mniej nacięć i lamelek. Dzięki temu opona styka się z nawierzchnią na większej powierzchni, co przekłada się na lepszą przyczepność, szczególnie na suchej nawierzchni. Za odprowadzanie wody odpowiadają specjalne kanały wodne, które kierują wodę na boki opony.
Stosowanie opon letnich zimą nie jest najlepszym pomysłem. Nawet gdy jest sucho, niskie temperatury sprawiają, że twarda mieszanka, z której zbudowana jest opona letnia, jest jeszcze twardsza i nie zapewnia wystarczającej elastyczności oraz przyczepności. Gdy warunki pogodowe ulegną pogorszeniu, ogumienie letnie nie jest w stanie odprowadzić dużej ilości błota i śniegu, o jeździe na oblodzonej powierzchnie nie wspominając. Trakcja, przyczepność na zakrętach a przede wszystkim droga hamowania ulega znacznemu pogorszeniu.
Kiedyś jedyną rozrywką w aucie było proste radio, choć to i tak było wyposażenie opcjonalne i pojawiające się głównie w autach klasy wyższej. Dziś mamy dostęp do internetu i niezliczoną ilość funkcji. Jedną z prostszych...
Wielu kierowców bagatelizuje konieczność umieszczenia na szybie specjalnej nalepki kontrolnej z numerem rejestracyjnym pojazdu. To spory błąd, gdyż brak takiego oznaczenia to gwarantowany mandat. A to dopiero początek problemó...
Zapchany filtr paliwa to częsty skutek tankowania złej jakości paliwa, jak również zwykła niedbałość właściciela, który nie stosuje regularnych przeglądów. Jakie jeszcze mogą być przyczyny zapchanego filtra...
Kiedyś jedyną rozrywką w aucie było proste radio, choć to i tak było wyposażenie opcjonalne i pojawiające się głównie w autach klasy wyższej. Dziś mamy dostęp do internetu i niezliczoną ilość funkcji. Jedną z prostszych...
Wielu kierowców bagatelizuje konieczność umieszczenia na szybie specjalnej nalepki kontrolnej z numerem rejestracyjnym pojazdu. To spory błąd, gdyż brak takiego oznaczenia to gwarantowany mandat. A to dopiero początek problemó...
Zapchany filtr paliwa to częsty skutek tankowania złej jakości paliwa, jak również zwykła niedbałość właściciela, który nie stosuje regularnych przeglądów. Jakie jeszcze mogą być przyczyny zapchanego filtra...