Kurtyny powietrzne i poduszki powietrzne w samochodzie

828 Udostępnij znajomym Kategoria: informacje

Nowoczesne samochody są bardzo bezpieczne i praktycznie nieporównywalne pod tym względem z autami sprzed kilkudziesięciu lat. Oczywiście nawet najlepiej wyposażony pod tym względem samochód nie zwalnia kierowcy z obowiązku rozsądnego myślenia na drodze, ale kurtyny powietrzne i poduszki powietrzne w samochodzie bardzo często mogą uratować życie.

 

Przednie poduszki powietrzne dla kierowcy oraz pasażera to dość stary wynalazek, do którego niemal wszyscy zdążyliśmy się przyzwyczaić i mamy pewność, że każdy nowy pojazd takowe posiada. Nieco większą nowością są boczne poduszki powietrzne oraz kurtyny powietrzne, które w wielu autach są wyposażeniem opcjonalnym lub w ogóle niedostępnym.

 

Po raz pierwszy boczne poduszki powietrzne wprowadziła firma Volvo w modelu 850. Było to w 1995 roku, a więc stosunkowo niedawno. Przez wiele lat ten element wyposażenia odpowiedzialnego za bezpieczeństwo był opcjonalnym wyposażeniem w autach z wyższej półki. Dopiero po latach stał się powszechny i zaczął być stosowany w autach z niższych segmentów. Boczne airbagi umieszczone są najczęściej w bocznej zewnętrznej krawędzi fotela lub bocznych panelach drzwi. Ich zadaniem jest amortyzacja ciała pasażera w wypadku zderzenia bocznego.

 

Uderzenia boczne są najbardziej niebezpieczne, bowiem strefa zgniotu oraz droga pomiędzy przeszkodą a człowiekiem zazwyczaj ogranicza się do kilkudziesięciu lub nawet kilkunastu centymetrów. Mało tego, pojemność poduszki bocznej wynosi od 12 do 15 litrów, czyli ok. trzy razy mniej niż poduszki czołowej. Ale tyle wystarczy, bo boczna poduszka powietrzna ma mało miejsca na napełnienie się.

 

Po pewnym czasie producenci samochodów doszli do wniosku, że boczne poduszki powietrzne są niewystarczające i nie do końca sprawdzają się przy ochronie głowy kierowcy i pasażera. Wymyślono więc kurtyny powietrzne, których zadaniem jest tylko ochrona głowy. Kurtyny stanowią uzupełnienie bocznych poduszek powietrznych i są umieszczone w wewnętrznej strukturze dachu samochodu (w podsufitce) tuż przy jego krawędzi.

828 Udostępnij znajomym
Komentuj na faceboku

Polecamy

Zapchany filtr paliwa - objawy, przyczyny

Zapchany filtr paliwa to częsty skutek tankowania złej jakości paliwa, jak również zwykła niedbałość właściciela, który nie stosuje regularnych przeglądów. Jakie jeszcze mogą być przyczyny zapchanego filtra...

Co grozi za brak nalepki rejestracyjnej na przedniej szybie?

Wielu kierowców bagatelizuje konieczność umieszczenia na szybie specjalnej nalepki kontrolnej z numerem rejestracyjnym pojazdu. To spory błąd, gdyż brak takiego oznaczenia to gwarantowany mandat. A to dopiero początek problemó...

Dlaczego samochód gaśnie podczas jazdy?

Gdy podczas jazdy silnik przestaje pracować i gaśnie, jest to bardzo niebezpieczna sytuacja. Wraz z silnikiem wyłączają się bowiem wszystkie odpowiedzialne za bezpieczeństwo systemy takie jak ABS, kontrola trakcji, a nawet wspomaganie...

Wniosek o badanie techniczne pojazdu zabytkowego

Zapchany filtr paliwa to częsty skutek tankowania złej jakości paliwa, jak również zwykła niedbałość właściciela, który nie stosuje regularnych przeglądów. Jakie jeszcze mogą być przyczyny zapchanego filtra...

Wniosek do konserwatora zabytków

Wielu kierowców bagatelizuje konieczność umieszczenia na szybie specjalnej nalepki kontrolnej z numerem rejestracyjnym pojazdu. To spory błąd, gdyż brak takiego oznaczenia to gwarantowany mandat. A to dopiero początek problemó...

Wniosek o wtórnik tablic rejestracyjnych

Gdy podczas jazdy silnik przestaje pracować i gaśnie, jest to bardzo niebezpieczna sytuacja. Wraz z silnikiem wyłączają się bowiem wszystkie odpowiedzialne za bezpieczeństwo systemy takie jak ABS, kontrola trakcji, a nawet wspomaganie...