Wydawałoby się, że osoba, która posiada prawo jazdy, powinna doskonale wiedzieć, jak zmieniać biegi w samochodzie. Okazuje się jednak, że wielu kierowców ma z tym problem i popełnia wiele błędów. Jak zmieniać biegi w samochodzie?
Niektóre błędy wpływają na komfort jazdy, inne na zużycie paliwa, jeszcze inne mogą doprowadzić do zniszczenia układu przeniesienia napędu! O ile w skrzyniach automatycznych wszystko robi za nas system hydrauliczny, czasami sterowany przez dedykowany komputer, w skrzyni manualnej to kierowca wszystkim steruje.
Do jednych z najpopularniejszych błędów należy nieumiejętne operowanie sprzęgłem. Wielu kierowców nie wciska go do końca, inni zbyt szybko zwalniają nogę sprawiając, że na skrzynię i układ napędowy przenoszone są duże przeciążenia. Tyczy się to zarówno sytuacji, w których wrzucamy bieg na wyższy, a przede wszystkim podczas redukcji biegów.
Biegi należy redukować delikatnie, pamiętając, aby pamiętać o tym, że podczas redukcji obroty silnika wzrosną. Dlatego też należy redukować biegi z 6 na 5, z 5 na 4 etc. Właściwa zmiana biegów wydłuża życie mechanizmu i podzespołów układu przeniesienia napędu. Siłowanie się z lewarkiem, niewciskanie sprzęgła do końca czy niezdejmowanie nogi z gazu szybko doprowadzą do kosztownych awarii. Niekiedy może to być uszkodzone łożysko lub sprzęgło warte kilkaset złotych, w skrajnych przypadkach konieczna może być wymiana skrzyni biegów, a to wiąże się z wydatkiem nawet kilku tysięcy złotych.
Kiedyś jedyną rozrywką w aucie było proste radio, choć to i tak było wyposażenie opcjonalne i pojawiające się głównie w autach klasy wyższej. Dziś mamy dostęp do internetu i niezliczoną ilość funkcji. Jedną z prostszych...
Wielu kierowców bagatelizuje konieczność umieszczenia na szybie specjalnej nalepki kontrolnej z numerem rejestracyjnym pojazdu. To spory błąd, gdyż brak takiego oznaczenia to gwarantowany mandat. A to dopiero początek problemó...
Zapchany filtr paliwa to częsty skutek tankowania złej jakości paliwa, jak również zwykła niedbałość właściciela, który nie stosuje regularnych przeglądów. Jakie jeszcze mogą być przyczyny zapchanego filtra...
Kiedyś jedyną rozrywką w aucie było proste radio, choć to i tak było wyposażenie opcjonalne i pojawiające się głównie w autach klasy wyższej. Dziś mamy dostęp do internetu i niezliczoną ilość funkcji. Jedną z prostszych...
Wielu kierowców bagatelizuje konieczność umieszczenia na szybie specjalnej nalepki kontrolnej z numerem rejestracyjnym pojazdu. To spory błąd, gdyż brak takiego oznaczenia to gwarantowany mandat. A to dopiero początek problemó...
Zapchany filtr paliwa to częsty skutek tankowania złej jakości paliwa, jak również zwykła niedbałość właściciela, który nie stosuje regularnych przeglądów. Jakie jeszcze mogą być przyczyny zapchanego filtra...