Jak wymienić koło w samochodzie?

1803 Udostępnij znajomym Kategoria: informacje

Wymiana koła w samochodzie to umiejętność, która może się przydać każdemu kierowcy. Zazwyczaj pech zdarza się w najmniej odpowiednim momencie, dlatego warto wiedzieć, co należy zrobić, aby szybko, sprawnie i co najważniejsze bezpiecznie zmienić koło.

 

Oczywiście teoria a praktyka to dwa różne światy, ale brak teorii sprawia, że z praktyką jest bardzo ciężko. Co ciekawe, mimo wieloletniego doświadczenia, wielu kierowców nie wie jak odpowiednio zachować się po „złapaniu gumy”.

 

Jeśli poczujemy, że auto prowadzi się dziwnie, ściąga na jedną stronę, z okolicy któregoś z kół dochodzi hałas, należy zwolnić i zatrzymać się w bezpiecznym miejscu, na płaskiej powierzchni, najlepiej na parkingu w pobliżu drogi lub stacji benzynowej. Jeśli musimy zatrzymać się na poboczu drogi, musi być to szerokie i płaskie pobocze. W takiej sytuacji należy włączyć światłą awaryjne i rozstawić trójkąt ostrzegawczy w odpowiedniej odległości od auta.

 

Jeśli jest to teren zabudowany, trójkąt możemy postawić tuż za autem. Poza terenem zabudowanym trójkąt stawiamy w odległości 30–50 m, na drodze ekspresowej lub autostradzie w odległości 100 m. Przed przystąpieniem do wymiany koła warto założyć kamizelkę odblaskową, jeśli wymiany dokonujemy na poboczu, należy również odciążyć auto. W środku nie powinny znajdować się pasażerowie, a w szczególności dzieci. Wystarczy, aby dziecko zaczęło bawić się we wnętrzu, aby auto spadło z podnośnika.

 

Po wyjęciu z auta koła zapasowego, podnośnika i kluczy, należy ustawić przednie koła na wprost, następnie zaciągnąć hamulec ręczny oraz wrzucić pierwszy lub wsteczny bieg. Zanim podniesiemy auto, należy poluzować śruby w feldze o mniej więcej jeden obrót. Jeśli najpierw podniesiemy auto, nie będziemy w stanie wykręcić śrub. Dopiero po poluzowaniu śrub możemy pod samochód podłożyć podnośnik pamiętając, aby jego górną końcówkę podłożyć w odpowiednio do tego celu przygotowanym miejscu.

 

Na początku auto podnosimy o kilka centymetrów sprawdzając, czy jest stabilny. Jeśli wszystko jest w porządku, podnosimy auto do momentu, aż uszkodzone koło oderwie się od podłoża na kilka centymetrów. Po całkowitym odkręceniu śrub ściągamy koło chwytając za jego dolną część unikając wkładania ręki pomiędzy oponę i błotnik. Po założeniu sprawnego koła, dokręcamy śruby na krzyż palcami lub kluczem, ale nie do oporu. Śruby należy dokręcić mocno dopiero po opuszczeniu samochodu na ziemię.

1803 Udostępnij znajomym
Komentuj na faceboku

Polecamy

Co to jest gniazdo AUX w samochodzie?

Kiedyś jedyną rozrywką w aucie było proste radio, choć to i tak było wyposażenie opcjonalne i pojawiające się głównie w autach klasy wyższej. Dziś mamy dostęp do internetu i niezliczoną ilość funkcji. Jedną z prostszych...

Co grozi za brak nalepki rejestracyjnej na przedniej szybie?

Wielu kierowców bagatelizuje konieczność umieszczenia na szybie specjalnej nalepki kontrolnej z numerem rejestracyjnym pojazdu. To spory błąd, gdyż brak takiego oznaczenia to gwarantowany mandat. A to dopiero początek problemó...

Zapchany filtr paliwa - objawy, przyczyny

Zapchany filtr paliwa to częsty skutek tankowania złej jakości paliwa, jak również zwykła niedbałość właściciela, który nie stosuje regularnych przeglądów. Jakie jeszcze mogą być przyczyny zapchanego filtra...

Wniosek o badanie techniczne pojazdu zabytkowego

Kiedyś jedyną rozrywką w aucie było proste radio, choć to i tak było wyposażenie opcjonalne i pojawiające się głównie w autach klasy wyższej. Dziś mamy dostęp do internetu i niezliczoną ilość funkcji. Jedną z prostszych...

Wniosek do konserwatora zabytków

Wielu kierowców bagatelizuje konieczność umieszczenia na szybie specjalnej nalepki kontrolnej z numerem rejestracyjnym pojazdu. To spory błąd, gdyż brak takiego oznaczenia to gwarantowany mandat. A to dopiero początek problemó...

Wniosek o wtórnik tablic rejestracyjnych

Zapchany filtr paliwa to częsty skutek tankowania złej jakości paliwa, jak również zwykła niedbałość właściciela, który nie stosuje regularnych przeglądów. Jakie jeszcze mogą być przyczyny zapchanego filtra...