Hamowanie silnikiem to jedna z podstawowych umiejętności, którymi powinien posługiwać się każdy kierowca. Niestety, mimo iż temat wydaje się oczywisty, mało kto jest w stanie pochwalić się taką umiejętnością. Co to jest hamowanie silnikiem i kiedy warto z tego korzystać?
Z jednej strony umiejętne hamowanie silnikiem pozytywnie wpływa na zużycie paliwa, z drugiej zaś poprawia bezpieczeństwo jazdy. Wydaje się, że zasada jest banalnie prosta – wystarczy zdjąć nogę z gazu, aby auto zaczęło zwalniać bez wykorzystania tradycyjnego układu hamulcowego, korzystając jedynie z oporów drogi, powietrza oraz silnika. Należy jednak umiejętnie operować pedałem sprzęgła oraz redukować biegi, jeśli korzystamy z manualnej skrzyni biegów.
Oczywiście hamowanie silnikiem nie sprawdza się podczas hamowania awaryjnego i nie zastąpi układu hamulcowego, ale podczas jazdy w mieście lub w trasie, przy odpowiednim przewidywaniu sytuacji na drodze, można ograniczyć używanie hamulca tradycyjnego stosując tylko hamowanie silnikiem z odpowiednim wyprzedzeniem. Zamiast hamować w ostatniej chwili przed zbliżaniem się do innego pojazdu, widząc zator drogowy z daleka, lepiej zdjąć nogę z gazu i pozwolić działać fizyce i czystej mechanice.
Podczas hamowania silnikiem należy obserwować obrotomierz oraz wsłuchać się w dźwięk silnika. Biegi redukujemy najpóźniej, jak to tylko możliwe wciskając wcześniej pedał sprzęgła. Po redukcji biegu należy umiejętnie puszczać sprzęgło tak, aby nie dopuszczać do szarpnięć. Pod sam koniec hamowania można wspomóc się hamulcem nożnym. Pamiętajmy jednak, aby przed spadkiem obrotów poniżej biegu jałowego tj. 800-1000 obr./min wcisnąć sprzęgło, by nie dopuścić do zduszenia silnika. Poza tym gwałtowne hamowanie silnikiem może doprowadzić do jego uszkodzenia.
Kiedyś jedyną rozrywką w aucie było proste radio, choć to i tak było wyposażenie opcjonalne i pojawiające się głównie w autach klasy wyższej. Dziś mamy dostęp do internetu i niezliczoną ilość funkcji. Jedną z prostszych...
Wielu kierowców bagatelizuje konieczność umieszczenia na szybie specjalnej nalepki kontrolnej z numerem rejestracyjnym pojazdu. To spory błąd, gdyż brak takiego oznaczenia to gwarantowany mandat. A to dopiero początek problemó...
Zapchany filtr paliwa to częsty skutek tankowania złej jakości paliwa, jak również zwykła niedbałość właściciela, który nie stosuje regularnych przeglądów. Jakie jeszcze mogą być przyczyny zapchanego filtra...
Kiedyś jedyną rozrywką w aucie było proste radio, choć to i tak było wyposażenie opcjonalne i pojawiające się głównie w autach klasy wyższej. Dziś mamy dostęp do internetu i niezliczoną ilość funkcji. Jedną z prostszych...
Wielu kierowców bagatelizuje konieczność umieszczenia na szybie specjalnej nalepki kontrolnej z numerem rejestracyjnym pojazdu. To spory błąd, gdyż brak takiego oznaczenia to gwarantowany mandat. A to dopiero początek problemó...
Zapchany filtr paliwa to częsty skutek tankowania złej jakości paliwa, jak również zwykła niedbałość właściciela, który nie stosuje regularnych przeglądów. Jakie jeszcze mogą być przyczyny zapchanego filtra...