Co to jest koło dwumasowe?

1206 Udostępnij znajomym Kategoria: informacje

Koło dwumasowe – dla wielu kierowców połączenie tych dwóch słów spędza sen z powiek i przyprawia o dreszcze. Owszem, jest to dość newralgiczny element pojazdu, który jest drogi w naprawie i trudny w eksploatacji. Co to jest koło dwumasowe i do czego służy?

 

Zwykłe koło zamachowe to jeden, mało skomplikowany element, który trudno popsuć. Wiele lat temu nikt nie myślał, aby go modyfikować i ulepszać. Jednak wraz ze wzrostem mocy i momentu obrotowego silnika, stosowanie nieco innych, dużo bardziej złożonych rozwiązań stało się nie tylko kaprysem, ale i wymogiem. Koła dwumasowe tylko z zewnątrz wyglądają podobnie, bowiem wewnątrz kryją skomplikowany tłumik drgań skrętnych.

 

Dwumasowe koło zamachowe tłumi drgania skrętne występujące w układzie napędowym podczas pracy silnika oraz redukuje gwałtowny wzrost momentu obrotowego, szczególnie na niskich obrotach silnika. Stosowanie dwumasowego koła zamachowego stało się konieczne wraz z rozwojem silników, zwłaszcza o zapłonie samoczynnym (diesli). Dwumas zbudowany jest z dwóch lżejszych kół zamachowych – jednego połączonego z wałem napędowym silnika, drugiego połączonego ze skrzynią biegów. Między nimi znajduje się tłumik drgań skrętnych eliminujący niekorzystne wibracje. Dzięki niemu obydwa koła zamachowe mogą obracać się osiowo względem siebie – nie są przytwierdzone na sztywno.

 

Dwumasowe koło zamachowe nie tylko eliminuje drgania na niskich obrotach silnika, co wpływa między innymi na większy komfort podróżowania, ale również redukuje szarpnięcie w momencie załączania sprzęgła. Dzięki temu wydłuża się żywotność skrzyni biegów i jej podzespołów, np. synchronizatorów. Zmniejsza się także opóźnienie podczas dodawania gazu.

1206 Udostępnij znajomym
Komentuj na faceboku

Polecamy

Co to jest gniazdo AUX w samochodzie?

Kiedyś jedyną rozrywką w aucie było proste radio, choć to i tak było wyposażenie opcjonalne i pojawiające się głównie w autach klasy wyższej. Dziś mamy dostęp do internetu i niezliczoną ilość funkcji. Jedną z prostszych...

Co grozi za brak nalepki rejestracyjnej na przedniej szybie?

Wielu kierowców bagatelizuje konieczność umieszczenia na szybie specjalnej nalepki kontrolnej z numerem rejestracyjnym pojazdu. To spory błąd, gdyż brak takiego oznaczenia to gwarantowany mandat. A to dopiero początek problemó...

Zapchany filtr paliwa - objawy, przyczyny

Zapchany filtr paliwa to częsty skutek tankowania złej jakości paliwa, jak również zwykła niedbałość właściciela, który nie stosuje regularnych przeglądów. Jakie jeszcze mogą być przyczyny zapchanego filtra...

Wniosek o badanie techniczne pojazdu zabytkowego

Kiedyś jedyną rozrywką w aucie było proste radio, choć to i tak było wyposażenie opcjonalne i pojawiające się głównie w autach klasy wyższej. Dziś mamy dostęp do internetu i niezliczoną ilość funkcji. Jedną z prostszych...

Wniosek do konserwatora zabytków

Wielu kierowców bagatelizuje konieczność umieszczenia na szybie specjalnej nalepki kontrolnej z numerem rejestracyjnym pojazdu. To spory błąd, gdyż brak takiego oznaczenia to gwarantowany mandat. A to dopiero początek problemó...

Wniosek o wtórnik tablic rejestracyjnych

Zapchany filtr paliwa to częsty skutek tankowania złej jakości paliwa, jak również zwykła niedbałość właściciela, który nie stosuje regularnych przeglądów. Jakie jeszcze mogą być przyczyny zapchanego filtra...