Koło dwumasowe – dla wielu kierowców połączenie tych dwóch słów spędza sen z powiek i przyprawia o dreszcze. Owszem, jest to dość newralgiczny element pojazdu, który jest drogi w naprawie i trudny w eksploatacji. Co to jest koło dwumasowe i do czego służy?
Zwykłe koło zamachowe to jeden, mało skomplikowany element, który trudno popsuć. Wiele lat temu nikt nie myślał, aby go modyfikować i ulepszać. Jednak wraz ze wzrostem mocy i momentu obrotowego silnika, stosowanie nieco innych, dużo bardziej złożonych rozwiązań stało się nie tylko kaprysem, ale i wymogiem. Koła dwumasowe tylko z zewnątrz wyglądają podobnie, bowiem wewnątrz kryją skomplikowany tłumik drgań skrętnych.
Dwumasowe koło zamachowe tłumi drgania skrętne występujące w układzie napędowym podczas pracy silnika oraz redukuje gwałtowny wzrost momentu obrotowego, szczególnie na niskich obrotach silnika. Stosowanie dwumasowego koła zamachowego stało się konieczne wraz z rozwojem silników, zwłaszcza o zapłonie samoczynnym (diesli). Dwumas zbudowany jest z dwóch lżejszych kół zamachowych – jednego połączonego z wałem napędowym silnika, drugiego połączonego ze skrzynią biegów. Między nimi znajduje się tłumik drgań skrętnych eliminujący niekorzystne wibracje. Dzięki niemu obydwa koła zamachowe mogą obracać się osiowo względem siebie – nie są przytwierdzone na sztywno.
Dwumasowe koło zamachowe nie tylko eliminuje drgania na niskich obrotach silnika, co wpływa między innymi na większy komfort podróżowania, ale również redukuje szarpnięcie w momencie załączania sprzęgła. Dzięki temu wydłuża się żywotność skrzyni biegów i jej podzespołów, np. synchronizatorów. Zmniejsza się także opóźnienie podczas dodawania gazu.
Kiedyś jedyną rozrywką w aucie było proste radio, choć to i tak było wyposażenie opcjonalne i pojawiające się głównie w autach klasy wyższej. Dziś mamy dostęp do internetu i niezliczoną ilość funkcji. Jedną z prostszych...
Wielu kierowców bagatelizuje konieczność umieszczenia na szybie specjalnej nalepki kontrolnej z numerem rejestracyjnym pojazdu. To spory błąd, gdyż brak takiego oznaczenia to gwarantowany mandat. A to dopiero początek problemó...
Zapchany filtr paliwa to częsty skutek tankowania złej jakości paliwa, jak również zwykła niedbałość właściciela, który nie stosuje regularnych przeglądów. Jakie jeszcze mogą być przyczyny zapchanego filtra...
Kiedyś jedyną rozrywką w aucie było proste radio, choć to i tak było wyposażenie opcjonalne i pojawiające się głównie w autach klasy wyższej. Dziś mamy dostęp do internetu i niezliczoną ilość funkcji. Jedną z prostszych...
Wielu kierowców bagatelizuje konieczność umieszczenia na szybie specjalnej nalepki kontrolnej z numerem rejestracyjnym pojazdu. To spory błąd, gdyż brak takiego oznaczenia to gwarantowany mandat. A to dopiero początek problemó...
Zapchany filtr paliwa to częsty skutek tankowania złej jakości paliwa, jak również zwykła niedbałość właściciela, który nie stosuje regularnych przeglądów. Jakie jeszcze mogą być przyczyny zapchanego filtra...