Nowoczesne samochody są naszpikowane najróżniejszymi systemami, które mają wspomóc kierowcę zarówno podczas zwykłej jazdy, jak również w sytuacjach awaryjnych, wymagających szybkiego i zdecydowanego działania. Jednym z takich systemów jest ESP. Co to takiego?
ESP to skrót od anglojęzycznej nazwy – Electronic Stability Program. W wolnym tłumaczeniu jest to elektroniczny program stabilizacji jazdy. Oczywiście początkowo system ten był oferowany tylko w samochodach klasy wyższej – po raz pierwszy pojawił się w 1995 roku. Z czasem jednak stał się bardziej popularny, a od 2011 roku system ten jest obowiązkowym wyposażeniem seryjnym w każdym samochodzie oferowanym na terenie Unii Europejskiej.
Głównym zadaniem systemu ESP jest zwiększenie szans wyjścia cało z niebezpiecznych sytuacji na drodze, głównie na śliskiej nawierzchni oraz podczas gwałtownych zmian toru jazdy np. podczas omijania przeszkody. System ESP zbierając dane z czujników rozpoznaje zagrożenie poślizgiem we wczesnej fazie i sprawia, że kierowca może zachować kontrolę nad autem i utrzymać go w zadanym torze jazdy.
System ESP działa na bazie systemów ABS i ASR. Pierwszy z nich przeciwdziała blokowaniu się kół przy hamowaniu i utrzymuje sterowność oraz stabilność pojazdu w przypadku gwałtownego hamowania, również w zakręcie. Układ ASR z kolei ułatwia podjeżdżanie i jazdę po śliskiej nawierzchni zapobiegając ślizganiu się kół. Jeśli auto wyposażone jest w ESP, posiada również dwie poprzednie funkcje.
Kiedyś jedyną rozrywką w aucie było proste radio, choć to i tak było wyposażenie opcjonalne i pojawiające się głównie w autach klasy wyższej. Dziś mamy dostęp do internetu i niezliczoną ilość funkcji. Jedną z prostszych...
Wielu kierowców bagatelizuje konieczność umieszczenia na szybie specjalnej nalepki kontrolnej z numerem rejestracyjnym pojazdu. To spory błąd, gdyż brak takiego oznaczenia to gwarantowany mandat. A to dopiero początek problemó...
Zapchany filtr paliwa to częsty skutek tankowania złej jakości paliwa, jak również zwykła niedbałość właściciela, który nie stosuje regularnych przeglądów. Jakie jeszcze mogą być przyczyny zapchanego filtra...
Kiedyś jedyną rozrywką w aucie było proste radio, choć to i tak było wyposażenie opcjonalne i pojawiające się głównie w autach klasy wyższej. Dziś mamy dostęp do internetu i niezliczoną ilość funkcji. Jedną z prostszych...
Wielu kierowców bagatelizuje konieczność umieszczenia na szybie specjalnej nalepki kontrolnej z numerem rejestracyjnym pojazdu. To spory błąd, gdyż brak takiego oznaczenia to gwarantowany mandat. A to dopiero początek problemó...
Zapchany filtr paliwa to częsty skutek tankowania złej jakości paliwa, jak również zwykła niedbałość właściciela, który nie stosuje regularnych przeglądów. Jakie jeszcze mogą być przyczyny zapchanego filtra...