Co prawda samochody z silnikiem Diesla mają coraz trudniejsze warunki głównie ze względu na rosnące wymagania dotyczące emisji szkodliwych substancji, ale nadal to niezwykle częsty widok na naszych drogach. Część z nich jest wyposażona w system AdBlue. Co to takiego?
Nazwa „AdBlue” to tak naprawdę wodny roztwór mocznika w stężeniu 32,5 procent (reszta to woda demineralizowana). Płyn ten służy do oczyszczania spalin, co jest konieczne do spełnienia norm emisji spalin. Jest on wtryskiwany przed katalizatorem znajdującym się w układzie wydechowym. Wtryśnięte do wydechu AdBlue zamienia się w amoniak i dwutlenek węgla. W katalizatorze amoniak reaguje z tlenkami azotu i jeśli cały proces przebiega prawidłowo, w wyniku reakcji powstają zupełnie niegroźne azot i para wodna.
Jak dużo AdBlue zużywa przeciętne auto? Trudno to dokładnie określić, bowiem producenci podają jedynie szacunki oraz dane orientacyjne np. 1,5 l/1000 km. Bywa, że auto zużywa o wiele mniej, dzięki czemu kilkulitrowy zbiornik może starczyć nawet na kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. A ile kosztuje napełnienie zbiornika?
Niestety ceny są bardzo różne. Kierowcy ciężarówek, którzy mogą napełniać zbiornik bezpośrednio z dystrybutora płacą za litr płynu kilka złotych. Niestety kierowcy samochodów osobowych mają pewne utrudnienia, bowiem mogą napełniać zbiornik albo w autoryzowanej stacji obsługi pojazdów (ASO), albo samodzielnie, ale tylko z niewielkich, specjalnie przystosowanych do tego celu opakowań. Niestety koszt niespełna dwulitrowego pojemnika kosztuje nawet kilkadziesiąt złotych.
Kiedyś jedyną rozrywką w aucie było proste radio, choć to i tak było wyposażenie opcjonalne i pojawiające się głównie w autach klasy wyższej. Dziś mamy dostęp do internetu i niezliczoną ilość funkcji. Jedną z prostszych...
Wielu kierowców bagatelizuje konieczność umieszczenia na szybie specjalnej nalepki kontrolnej z numerem rejestracyjnym pojazdu. To spory błąd, gdyż brak takiego oznaczenia to gwarantowany mandat. A to dopiero początek problemó...
Zapchany filtr paliwa to częsty skutek tankowania złej jakości paliwa, jak również zwykła niedbałość właściciela, który nie stosuje regularnych przeglądów. Jakie jeszcze mogą być przyczyny zapchanego filtra...
Kiedyś jedyną rozrywką w aucie było proste radio, choć to i tak było wyposażenie opcjonalne i pojawiające się głównie w autach klasy wyższej. Dziś mamy dostęp do internetu i niezliczoną ilość funkcji. Jedną z prostszych...
Wielu kierowców bagatelizuje konieczność umieszczenia na szybie specjalnej nalepki kontrolnej z numerem rejestracyjnym pojazdu. To spory błąd, gdyż brak takiego oznaczenia to gwarantowany mandat. A to dopiero początek problemó...
Zapchany filtr paliwa to częsty skutek tankowania złej jakości paliwa, jak również zwykła niedbałość właściciela, który nie stosuje regularnych przeglądów. Jakie jeszcze mogą być przyczyny zapchanego filtra...