Samochód to zaawansowana maszyna złożona z mnóstwa elementów. Część z nich jest niewymienna i wytrzymuje cały okres eksploatacji auta, inne zaś wymagają regularnej wymiany. Co to takiego? Co należy regularnie wymieniać w samochodzie?
Zacznijmy od płynów eksploatacyjnych. W aucie znajduje się nie tylko paliwo, ale również oleje, płyny i inne ciecze, które należy uzupełniać i w razie potrzeby wymieniać. Jednym z najważniejszych jest oczywiście olej silnikowy, który należy regularnie wymieniać. Interwały wymian są różne, niektórzy wymieniają profilaktycznie raz do roku lub po przejechaniu 8-10 tysięcy kilometrów, inni nieco rzadziej np. co dwa lata lub po przejechaniu 15-20 tysięcy kilometrów. Producenci zalecają wymiany co 30 tysięcy, ale stanowczo doradzamy, aby wymieniać olej częściej. Na pewno nie zaszkodzi to silnikowi.
Paliwo to oczywisty płyn, który ulega spalaniu, a więc należy go uzupełniać – to jasne. Uzupełniać należy także płyn do spryskiwaczy oraz płyn AdBlue, obecny w nowoczesnych autach z silnikiem Diesla. Oprócz płynów należy również regularnie wymieniać filtry tj. filtr powietrza, paliwa, oleju i kabinowy. Od czasu do czasu należy także skontrolować, a w razie potrzeby wymienić pasek rozrządu wraz z napinaczami i pompą wody, jeśli jest napędzana paskiem rozrządu.
Zużyciu ulegają także świece zapłonowe lub żarowe. Bezwzględnie należy kontrolować i na czas wymieniać elementy układu hamulcowowego - klocki, tarcze, bębny, szczęki, cylinderki plus ewentualna wymiana płynu hamulcowego. Na polskich drogach, szczególnie w miastach, bocznych uliczkach itp. na duże obciążenia narażone jest zawieszenie - sworznie, drążki kierownicze, tuleje wahaczy, gumy stabilizatorów, amortyzatory a nawet sprężyny. Warto raz do roku dokonać przeglądu i ewentualnie wymienić zużyte elementy.
Kiedyś jedyną rozrywką w aucie było proste radio, choć to i tak było wyposażenie opcjonalne i pojawiające się głównie w autach klasy wyższej. Dziś mamy dostęp do internetu i niezliczoną ilość funkcji. Jedną z prostszych...
Wielu kierowców bagatelizuje konieczność umieszczenia na szybie specjalnej nalepki kontrolnej z numerem rejestracyjnym pojazdu. To spory błąd, gdyż brak takiego oznaczenia to gwarantowany mandat. A to dopiero początek problemó...
Zapchany filtr paliwa to częsty skutek tankowania złej jakości paliwa, jak również zwykła niedbałość właściciela, który nie stosuje regularnych przeglądów. Jakie jeszcze mogą być przyczyny zapchanego filtra...
Kiedyś jedyną rozrywką w aucie było proste radio, choć to i tak było wyposażenie opcjonalne i pojawiające się głównie w autach klasy wyższej. Dziś mamy dostęp do internetu i niezliczoną ilość funkcji. Jedną z prostszych...
Wielu kierowców bagatelizuje konieczność umieszczenia na szybie specjalnej nalepki kontrolnej z numerem rejestracyjnym pojazdu. To spory błąd, gdyż brak takiego oznaczenia to gwarantowany mandat. A to dopiero początek problemó...
Zapchany filtr paliwa to częsty skutek tankowania złej jakości paliwa, jak również zwykła niedbałość właściciela, który nie stosuje regularnych przeglądów. Jakie jeszcze mogą być przyczyny zapchanego filtra...