Autostrada A4 - czy ciężarówki mają wpływ na przepustowość i korki na drogach?

Kategoria: artykuly
Autostrada A4 - czy ciężarówki mają wpływ na przepustowość i korki na drogach?

Autostrada A4 to najważniejsza arteria komunikacyjna w południowej części Polski. Niestety, wiele wskazuje na to, że jej przepustowość może okazać się w najbliższych latach niewystarczająca. Co jest przyczyną takiego stanu rzeczy?

Jak powstawała autostrada A4?

Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, jak długa jest historia autostrady A4. Pierwsze jej fragmenty powstały jeszcze przed II Wojną Światową — zbudowano wówczas m.in. odcinki w rejonie Wrocławia i Legnicy. Jak podają eksperci z firmy, prowadzącej stronę pomoc drogowa na autostradzie A4, istnieją one do dziś i stanowią integralną część tej trasy. W latach PRL-u rozpoczęto budowę A4 w okolicach Krakowa, a od roku 2000 przystąpiono do energicznych prac na pozostałych odcinkach. Niestety, zrezygnowano przy tym z przebudowy pamiętającego lata trzydzieste fragmentu dolnośląskiego.

Ruch na A4 w okolicach Wrocławia — czym jest spowodowana jego wysoka intensywność?

Tymczasem okolice stolicy Dolnego Śląska przeżywały w pierwszych latach XXI wieku prawdziwy boom inwestycyjny. W samych tylko podwrocławskich Kobierzycach, przy skrzyżowaniu A4 i A8, powstało wówczas kilka dużych obiektów (fabryk i magazynów), dających zatrudnienie blisko 30 tysiącom osób. Niestety, w ślad za tym zwiększył się skokowo ruch samochodowy.

Dotyczyło to zwłaszcza pojazdów dostawczych — statystyki, jakimi dysponuje mobilny serwis dla Tirów i aut ciężarowych, działający w tym rejonie, jasno wskazują, że to właśnie ta grupa samochodów stała się głównym czynnikiem, powodującym problemy na A4 w okolicach Wrocławia.

Oczywiście wzrósł też ruch aut osobowych — przyczyną były masowe dojazdy do pracy w nowopowstałych fabrykach i magazynach oraz wizyty w podwrocławskich centrach handlowych, również zlokalizowanych przy autostradzie.

Jakie są przyczny korków na A4?

Wzmożony ruch — wyzwanie dla A4

Niestety, dolnośląski odcinek A4 coraz gorzej radzi sobie z narastającym z roku na rok ruchem. Wynika to z kilku przyczyn:

  • Zbudowany w latach trzydziestych odcinek pomiędzy Legnicą a Wrocławiem jedynie nieznacznie przebudowano w XXI wieku — wymieniono nawierzchnię i stworzono (lub zmodernizowano) układ węzłów drogowych. W trakcie prac zrezygnowano z poszerzenia drogi, na sporym jej fragmencie nie ma więc pasa awaryjnego. Powoduje to duże utrudnienia za każdym razem, gdy w rejonie tym dojdzie do kolizji.
  • Oprócz ruchu lokalnego, coraz większe jest tu natężenie przewozów tranzytowych — obecnie na dolnośląskim odcinku A4 spotkamy więc zarówno TIR-y z towarami, wyprodukowanymi w lokalnych fabrykach, jak i takie, które wiozą produkty pochodzące z zakładów zlokalizowanych w innych częściach kraju. Jest to efekt m.in. rosnącej wymiany handlowej Polski z krajami Unii Europejskiej.
  • Rosną również inne gałęzie biznesu przewozowego. Przykładem może być transport niskopodłogowy naczep i maszyn budowlanych — jak czytamy na stronie https://www.pomocdrogowatirwroclaw.pl/transport-niskopodwoziowy/transport-naczep/, są one przewożone A4 głównie wówczas, gdy ulegną awarii, jednak sporą część tego rynku stanowi również prywatny import z Niemiec, realizowany na konkretne zamówienie.

Coraz głośniej mówi się w tej sytuacji o konieczności przeprowadzenia modernizacji A4, zwłaszcza w okolicach Legnicy i Wrocławia.

Co dalej z A4 na Dolnym Śląsku?

Planowanie stosownych rozwiązań trwa od już roku 2021. Przewiduje się:

  • rozbudowę autostrady A4 na odcinku Legnica Południe — Wrocław Wschód;
  • budowę drogi ekspresowej S5 Sobótka - Bolków.

Druga z wymienionych tu inwestycji ma odciążyć A4, kierując część ruchu na południe siecią dróg ekspresowych (S8, S5, a następnie S3), z pominięciem autostrady. Oddanie tej inwestycji do użytku przewidziane jest na rok 2030. Z kolei koncepcja przebudowy A4 jeszcze się nie wykrystalizowała. Rozważane są dwa warianty: poszerzenie autostrady w istniejącym kształcie przez dodanie dodatkowego pasa ruchu oraz pasa awaryjnego lub budowa zupełnie nowej drogi, o innym przebiegu.

Autostrada A4 - korki i przepustowość

A czas nagli...

Niezależnie od tego, która koncepcja zostanie wybrana, decyzja powinna zostać podjęta jak najszybciej — korki na dolnośląskim odcinku A4 stają się już bowiem codziennością. Nie zwalniają też tempa inwestorzy, lokujący fabryki i centra logistyczne w tym rejonie — obecnie trwa rozbudowa podwrocławskiego kompleksu magazynowego Panattoni, a w położonym 20 km od Legnicy Jaworze ma w najbliższym czasie powstać fabryka elektrycznych samochodów dostawczych Mercedesa. Można spodziewać się, że po oddaniu tych inwestycji do użytku, ruch samochodowy na dolnośląskim odcinku A4 jeszcze wzrośnie.

 

Kup artykuł sponsorowany na tej stronie >>
Komentuj
1 + 7=

Polecamy

Co to jest gniazdo AUX w samochodzie?

Kiedyś jedyną rozrywką w aucie było proste radio, choć to i tak było wyposażenie opcjonalne i pojawiające się głównie w autach klasy wyższej. Dziś mamy dostęp do internetu i niezliczoną ilość funkcji. Jedną z prostszych...

Co grozi za brak nalepki rejestracyjnej na przedniej szybie?

Wielu kierowców bagatelizuje konieczność umieszczenia na szybie specjalnej nalepki kontrolnej z numerem rejestracyjnym pojazdu. To spory błąd, gdyż brak takiego oznaczenia to gwarantowany mandat. A to dopiero początek problemó...

Zapchany filtr paliwa - objawy, przyczyny

Zapchany filtr paliwa to częsty skutek tankowania złej jakości paliwa, jak również zwykła niedbałość właściciela, który nie stosuje regularnych przeglądów. Jakie jeszcze mogą być przyczyny zapchanego filtra...

Wniosek o badanie techniczne pojazdu zabytkowego

Kiedyś jedyną rozrywką w aucie było proste radio, choć to i tak było wyposażenie opcjonalne i pojawiające się głównie w autach klasy wyższej. Dziś mamy dostęp do internetu i niezliczoną ilość funkcji. Jedną z prostszych...

Wniosek do konserwatora zabytków

Wielu kierowców bagatelizuje konieczność umieszczenia na szybie specjalnej nalepki kontrolnej z numerem rejestracyjnym pojazdu. To spory błąd, gdyż brak takiego oznaczenia to gwarantowany mandat. A to dopiero początek problemó...

Wniosek o wtórnik tablic rejestracyjnych

Zapchany filtr paliwa to częsty skutek tankowania złej jakości paliwa, jak również zwykła niedbałość właściciela, który nie stosuje regularnych przeglądów. Jakie jeszcze mogą być przyczyny zapchanego filtra...